vlak řady 814
OZNAČENÍ ŘADY: 814 -914
VÝROBCE: VAGONKA STUDENKA
ROK VÝROBY: 2003-DOPOSUD
VYROBENO KUSŮ: zatím 137 ks ČD + 1 ks Železnice Desná (dvouvozová 814+914)[1]
26 ks ČD (třívozová 814+014+814)
V PRAVIDELNÉM PROVOZU: ANO
MÍST K SEZENÍ/STÁNÍ: 84/105
MAX. RYCHLOST: 80 KM/H
HMOTNOST: 39 TUN
MOTOR: TEDOM
VÝKON: 2X242 Kw
OBCHODNÍ NÁZEV: REGIONOVA
PŘEZDÍVKY: AGROPENDOLINO AJ.....
Motorová jednotka řady 814 se skládá z motorového vozu řady 814 s jedním stanovištěm strojvedoucího, který je na opačné straně pevně spojen s částečně nízkopodlažním řídicím vozem řady 914 opatřeným rovněž stanovištěm strojvedoucího. Modifikací tohoto vozidla je motorová jednotka řady 814.2, skládající se ze dvou motorových vozů řady 814.2 a částečně nízkopodlažního vloženého vozu řady 014. Jednotky vlastněné Českými drahami dostaly obchodní název „Regionova“, trojdílné jednotky jsou pojmenovány „Regionova Trio“. Jednu dvoudílnou jednotku s označením 814.501 vlastní také Svazek obcí údolí Desné, který ji využívá na Železnici Desná pod názvem „Desná“. Jednotky řady 814 vznikají modernizací starších motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Rekonstrukce jsou prováděny od roku 2005 firmou Pars nova v Šumperku.
Motorová jednotka řady 814 vznikla zásadní přestavbou původního motorového vozu řady 810 (v jednom případě motorového vozu řady 809[2]) a přípojného vozu řady 010. Modernizace je realizována ve dvou variantách. Základní a rozšířenější verzí je dvouvozová jednotka, pro kterou je využit jeden původní motorový a jeden přípojný vůz, který je upraven do podoby částečně nízkopodlažního řídicího vozu. Trojvozová varianta je tvořena dvěma původními motorovými a jedním přípojným vozem, jenž je upraven na částečně nízkopodlažní vložený vůz. Náklady na přestavbu jedné dvouvozové jednotky se pohybují kolem 20 milionů korun, trojvozové pak 37 milionů korun, což je zhruba třetinová cena oproti novým vozidlům pro zhruba obdobný počet cestujících. Třetí vylepšená série dvouvozových jednotek z listopadu 2010 vychází již na cca 26 milionů korun (bez DPH),[3] což je poloviční cena oproti též objednaným novým rychlejším motorovým vozům Regio-Shuttle firmy Stadler[4] o dvojnásobném měrném výkonu. Životnost této rekonstrukce by měla být 15–20 let.[5]
Příprava hrubé stavby spočívá v otryskání celého původního vozu řady 810, přičemž tam, kde jsou známky koroze, jsou vyměněny plechy. Během hrubé stavby jsou prováděny konstrukční úpravy na podvozkové části skříně. Původní čela jsou odpálena a nahrazena novými laminátovými, která mírně zvětšují prostor pro strojvedoucího. Za laminátovým čelem je umístěna konstrukce, která vůči řadě 810 zvyšuje z hlediska pevnosti až čtrnáctinásobně bezpečnost strojvedoucího.
Motorový vůz řady 814 je rozdělen na kabinu strojvedoucího, nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující a druhý nástupní prostor, z kterého lze díky mezivozovému přechodu přejít do zbytku jednotky. Z interiéru byla odstraněna buňka WC, díky čemuž bylo možné zvětšit počet sedaček pro cestující. Motorový vůz obdržel nový dieselový motor od firmy TEDOM a převodovku Voith.
Řídicí vůz řady 914 je použit pouze u dvouvozových jednotek a vznikl přestavbou přípojných vozů řady 010. Nově bylo na jedno čelo vozidla dosazeno stanoviště strojvedoucího (je shodné s motorovým vozem řady 814), za kterým se nachází oddíl pro cestující. Střední část vozu je koncipována jako nízkopodlažní (zvenčí je přístupná jedněmi dvoukřídlými dveřmi v každé bočnici), nachází se zde prostor pro kočárek, invalidní vozík či jízdní kola, a bezbariérově přístupná kabina WC. Do zadní části řídicího vozu vedou dva schody a je zde umístěn další velkoprostorový oddíl pro cestující, z kterého lze mezivozovým přechodem přejít do motorového vozu.
V jednotce Regionova Trio je použit i vložený vůz řady 014, který je vesměs shodný s řídicím vozem řady 914 ve dvouvozové jednotce. Výjimku tvoří přední čelo vozu, kde nebylo vytvořeno stanoviště strojvedoucího, ale zvětšený oddíl pro cestující se vstupem do mezivozového přechodu (stejné řešení jako v zadním čele).
Varianty jednotek řady 814:
- ČD: dvouvozová jednotka „Regionova“ – motorový vůz ř. 814 + nízkopodlažní řídicí vůz ř. 914
- ČD: trojvozová jednotka „Regionova Trio“ – motorový vůz ř. 814.2 + nízkopodlažní vložený vůz ř. 014.2 + motorový vůz ř. 814.2
- Železnice Desná: dvouvozová jednotka „Desná“ – motorový vůz ř. 814.5 + nízkopodlažní řídicí vůz ř. 914.5 (téměř shodná s jednotkou ČD Regionova)
České dráhy vyhlásily na podzim roku 2004 veřejnou soutěž na dodávku prototypu motorové jednotky pro regionální osobní dopravu s cílem využít 30 let starých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. České dráhy očekávaly od provozu jednotky především energetickou úsporu, kterou měl zajistit nový agregát s vyšším výkonem. Nová souprava měla také umožnit lepší využití maximálních traťových rychlostí a tím zkrácení jízdních intervalů na provozovaných trasách. Soutěž vyhrála se svou jednotkou 814 + 914 společnost Pars nova, která při projektu využila zkušeností z prototypové soupravy motorového vozu řady 812 a řídicího vozu řady 912 (od roku 2011 řada Bfbdtanx792).
Prototypová jednotka složená z vozů 814.001 + 914.001 byla dokončena koncem léta 2005 a začátkem října toho roku byla vystavena na Mezinárodní strojírenském veletrhu v Brně, kde byla oceněna Zlatou medailí MSV a Cenou redakce Technického týdeníku. Následovaly prototypové zkoušky a prezentační jízdy po celé republice. Do provozu s cestujícími poprvé vyjela 23. listopadu 2005 v Pardubicích, pro pravidelný provoz byla ale přeložena do Rakovníka. V roce 2006 byla zahájena sériová výroba Regionov. Roku 2007 byla vyrobena jediná jednotka Desná určená pro Železnici Desná (trať 293), kterou vlastní Svazek obcí údolí Desné. Jednotky Desná je téměř shodná s jednotkami Regionova, liší se pouze odlišným informačním systémem a radiostanicí.[6]
Na konci roku 2006 proběhlo výběrové řízení na dodávku 26 trojvozových jednotek, jenž opět vyhrála společnost Pars nova.[7] První jednotka 814.201 + 014.201 + 814.202 byla dokončena na jaře 2007, ještě v roce 2007 ji následovalo dalších šest jednotek Regionova Trio.
Šumperský Pars vyhrál v roce 2009 nově vypsané výběrové řízení na dalších 68 částečně nízkopodlažních jednotek.[8] I tyto jednotky ponesou označení řady 814 a obchodní název Regionova, technické řešení některých komponentů ale bude změněno, aby se zvýšila spolehlivost jednotek a komfort cestujících.[9] V červenci 2010 vyhrál Pars Nova zakázku na dodávku dalších 62 Regionov.[10]
Ve sklonově náročných úsecích tratí se za špatných adhezních podmínek (např. déšť, rosa, apod.) negativně projevuje zvolená koncepce pohonu jednotky, tj. pouze jedna, navíc vnější, hnací náprava (platí pouze v případě dvouvozových jednotek). V takových situacích dochází k prodlužování jízdních dob a zpoždění vlaku.[11]
Na začátku ledna 2010 bylo v provozu 101 jednotek Regionova, 20 jednotek Regionova Trio a 1 jednotka Desná.[1][2]
Regionova je také součástí uceleného konceptu na propagaci kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Regionovou Vaším krajem. Ten byl poprvé uplatněn v Karlovarském kraji. V rámci této kampaně je každá jednotka upravena pro jednotlivé kraje:
- Jednotky jsou označeny logotypem kraje a jejich název je doplněn názvem kraje např. Karlovarská Regionova, Středočeská Regionova, atd. Interiéry jsou doplněny stojany na propagační materiály.
- V případě externího zbarvení se počítá se zachování základní koncepce barevného řešení, nicméně jednotlivé barvy se mohou lišit podle krajů.