Bfbrdtn794
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794 (do 1. ledna 2009 řada 954)[1] vznikl rekonstrukcí nákladních poštovních vozů řady Postw na osobní řídicí vozy, které České dráhy využívají především v soupravách s motorovými vozy řady 854. Rekonstrukce prvního vozu začala v roce 2004 (zprovozněn byl v roce 2006), od roku 2007 jsou vozy modernizovány výhradně na řadu ABfbrdtn795 (původně 954.2).
Pro řídicí vozy řady Bfbrdtn794 byly použity nevyužívané čtyřnápravové poštovní vagóny řady Postw (výrobce Vagónka Studénka), kterých mají ČD nadbytek (dodány v letech 1984 a 1985 v počtu 200 kusů).[2] Z původních vozů řady Postw zůstal zachován rám se spřahovacím a narážecím ústrojím, podvozky a částečně i střecha, bočnice vozu byly upraveny vsazením oken a dveří. Další úpravy se týkaly čel vozů: jedno bylo upraveno na průchozí, shodné s vozy klasické stavby, na druhém čele vzniklo neprůchozí stanoviště strojvedoucího shodné s motorovým vozem řady 854. Interiér vozu je rozdělen na zadní nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující, přední nástupní prostor s kabinou WC, zavazadlový oddíl a kabinu strojvedoucího.] Vývoj, výroba a provoz
O vzniku řídicích vozů řady 954 bylo rozhodnuto v roce 2004, kdy ČD podepsaly smlouvu se šumperskou firmou Pars nova na vznik prototypu. Uvažovaly se varianty přestavby nejen poštovních vozů řady Postw, ale i přípojných vozů řady Btn755, tato varianta ale nebyla realizována. Práce na prvním prototypu se rozeběhly již ve druhé polovině roku 2004, na jaře 2005 ale byly přerušeny přednostním vývojem motorové jednotky řady 814. Stavba řídicího vozu byla obnovena v srpnu téhož roku a dokončený vůz 954.001 byl veřejnosti představen v červnu 2006, do provozu byl zařazen po různých zkouškách v září 2006. Do dubna 2007 jej následovalo dalších sedm vozů. Další vozy již byly rekonstruovány na řadu 954.2 (nyní ABfbrdtn795).
Řídicí vozy řady 954 jsou určeny do vratných souprav s motorovými vozy řady 854, případně i vloženými vozy řad Bdtn756 a Bdtn757, se kterými zajišťují vozbu rychlíků, spěšných a osobních vlaků na hlavních neelektrifikovaných tratích, případně i tratích místních. Je možné i jejich spojení s motorovými vozy řady 842 a 843. Vozy řady 954 jsou v současnosti dislokovány v Brně a Olomouci.[3]
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794
Řada vozu
Bfbrdtn794
Číselné označení
50 54 80-29
Kód řady KOV
794
Typové označení KOV
Bfbrdtn 794-954
Výrobce
Pars nova
Rok výroby
2006–2007
Počet vyrobených
8
Dosud provozováno
8
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794
Řada vozu
Bfbrdtn794
Číselné označení
50 54 80-29
Kód řady KOV
794
Typové označení KOV
Bfbrdtn 794-954
Výrobce
Pars nova
Rok výroby
2006–2007
Počet vyrobených
8
Dosud provozováno
8
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794
Řada vozu
Bfbrdtn794
Číselné označení
50 54 80-29
Kód řady KOV
794
Typové označení KOV
Bfbrdtn 794-954
Výrobce
Pars nova
Rok výroby
2006–2007
Počet vyrobených
8
Dosud provozováno
8
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794
Řada vozu
Bfbrdtn794
Číselné označení
50 54 80-29
Kód řady KOV
794
Typové označení KOV
Bfbrdtn 794-954
Výrobce
Pars nova
Rok výroby
2006–2007
Počet vyrobených
8
Dosud provozováno
8