vlak řady 854
Motorové vozy řady 854 vznikly modernizací rychlíkových vozů řad 852 a 853 prováděnou společností Pars nova Šumperk pro České dráhy. Prototypová modernizace byla provedena v roce 1997 na voze 853.030, který nově získal označení 854.030. Posledním vozem, který prošel modernizací, byl v roce 2006 vůz 853.021 (nově označen 854.021). Společně s předposledním vozem 854.027 však byly modernizovány pouze částečně a po vyřazení z provozu by měly být upraveny zpět do původní podoby a zachovány jako historická vozidla. Zajímavostí je že každý vůz je „pokřtěný“ vlastním jménem, které má obvykle vyobrazené nad pravým světlometem z obou stran.
Obsah[skrýt] |
Konstrukce
Hlavním prvek modernizace vozů se stala náhrada původního zastaralého a nespolehlivého dieselového motoru KS 12 V 170 DR za nový od firmy Caterpillar 3412 E DI-TA. Vozy jsou dále vybaveny mikroprocesorovým řídícím systémem INTELO Maxi 114 firmy Lokel (umožňuje provoz s řídicími vozy řady Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795), dosazen byl vlakový zabezpečovač LS 90 a radiostanice Tesla VS 47. Vozy disponují systémem automatické regulace rychlosti. Původní hydrodynamická převodovka ČKD H 750 M byla pouze repasována a původní zůstaly také nápravové převodovky, které jsou častým zdrojem poruch. Maximální rychlost zůstala na hodnotě 120 km/h
Z pohledu cestujícího se voze nachází jeden velkoprostorový oddíl s 48 místy k sezení (nová čalouněná sedadla) a zavazadlový oddíl. Vnější dveře jsou řešeny jako předsuvné. Od 28. modernizovaného vozu bylo dosazováno nové WC s uzavřeným systémem EVAC.
Vývoj, výroba a provoz
O modernizacích motorových vozů řad 852 a 853 uvažovaly ČSD již ve druhé polovině 80. let, kdy ŽOS Šumperk pracovaly na dokumentaci k zástavbě nového motoru ČKD do těchto vozů. Přestože byly zkoušky motoru úspěšné, jeho sériová výroba nebyla zahájena. V první polovině 90. let se objevily další návrhy na modernizaci (včetně přestavby na elektrický vůz). České dráhy se definitivně rozhodly v roce 1996 a v březnu 1997 přistavily na modernizaci do firmy Pars DMN v Šumperku první vůz 853.030. Do zkušebního provozu byl zařazen koncem ledna 1998 pod označením 854.030 (vozy řady 853 mají při rekonstrukcích zachováno původní inventární číslo).
Druhý vůz, 852.016, byl modernizován v roce 1999 a obdržel číslo 854.216 (vozy řady 852 mají původní inventární číslo zvýšené o 200). Sériová modernizace obou řad začala v roce 2001 a do poloviny roku 2006 byly takto přestavěny všechny provozní vozy (celkem 50 ks): 32 vozů řady 853 a 18 řady 852.
Motorové vozy řady 854 jsou provozovány jako rychlíky a spěšné vlaky na hlavních neelektrifikovaných tratích a rovněž jako osobní vlaky na sklonově náročných tratích místních. V současnosti jsou dislokovány v Brně, Liberci, Trutnově, Plzni a Praze.[1] Kromě samostatného provozu jsou rovněž spojovány do vratných souprav s řídicími vozy řad Bfbrdtn794 (dříve řada 954) a ABfbrdtn795 (dříve řada 954.2), případně i vloženými vozy řad Bdtn756 a Bdtn757 (dříve 054.2).
Motorový vůz | |
---|---|
![]() Motorový vůz 854
|
|
Označení řady | 854 |
Výrobce | Vagónka Studénka reko: Pars nova |
Rok výroby | 1968–1970 reko: 1997–2006 |
Vyrobeno kusů | 50 |
V pravidelném provozu | ano |
Míst k sezení/stání | 48/50 |
Délka přes nárazníky | 24 790 mm |
Max. rychlost | 120 km/h |
Hmotnost | 50,3 t |
Uspořádání pojezdu | B´ 2´ |
Motor | Caterpillar 3412 E DI-TA |
Výkon | 596 kW |
Maximální tažná síla | 80 kN |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Vznik rekonstrukcí z řady | 852 a 853 |
Přezdívky | katr, hydra |