vlak řady 843
Motorové vozy řady 843 jsou české železniční motorové vozy, které v polovině 90. let 20. století vyráběla společnost Moravskoslezská vagónka a. s. (nyní Škoda Vagonka). V provozu jezdí jako osobní vlaky, spěšné vlaky i rychlíky. Vlastníkem a provozovatelem všech vozů řady 843 jsou od počátku České dráhy, které je v současnosti (rok 2010) deponují v provozních jednotkách Liberec, Plzeň a Olomouc.[1]
Obsah[skrýt] |
Konstrukce
Mechanická část motorového vozu řady 843 vychází z vozidel řady 842, od kterých převzal i konstrukci pojezdu, jejž tvoří dva dvounápravové podvozky. Uspořádání interiéru je rovněž velmi podobné řadě 842, novinkou je zde prostor pro invalidní vozík, v zavazadlovém prostoru dvě zdvihací plošiny a informační systém pro cestující. Motorové vozy řady 843 jsou rozděleny na dva oddíly pro cestující, které jsou od sebe odděleny nástupním prostorem. Za větším oddílem se nachází druhý nástupní prostor a zavazadlový prostor. Stanoviště pro strojvedoucí (jsou klimatizována) jsou umístěna na obou koncích vozu, čela vozů jsou průchozí pro personál.
Přenos výkonu je střídavě stejnosměrný. Pohonné jednotky tvoří dva vznětové motory LIAZ o výkonu 300 kW, které jsou přírubově spojené s trakčními alternátory. Ty přes trakční usměrňovač napájejí tlapové elektromotory. Vůz je řízen centrálním řídícím počítačem.
Vůz je vybaven samočinnou pneumatickou kotoučovou brzdou s kotouči v kolech a elektrodynamickou brzdou, účinnou i pří nízké rychlosti. Brzdové odporníky, jež jsou přirozeně chlazeny, se nacházejí na střeše vozidla.
Vývoj, výroba a provoz
ČSD (a její nástupnická organizace ČD) již od 70. let 20. století upřednostňovaly pro motorové vozy s větším výkonem elektrický přenos výkonu. Proto byla realizace dodávek motorových vozů řady 842 s hydromechanickým přenosem považována za nouzové řešení. Úpravou mechanické části vozidel řady 842 tak vznikl v první polovině 90. let motorový vůz řady 843. Na jeho výrobě se podílela Moravskoslezská vagónka (skříň) společně s ČKD Trakce (trakční část) a ČKD Lokomotivka, jež vyrobila pojezd.
Prototyp motorového vozu řady 843 (843.001) byl vyroben v roce 1995, v následujících dvou letech bylo dodáno Českým drahám dalších 30 kusů. Společně s nimi zakoupily ČD i přípojné vozy řady Btn753 a řídicí vozy řady Bftn791 (do roku 2009 řada 943; první řídicí vozy v historii ČD), které lze spřahovat i s jinými motorovými vozy.
V roce 1998 byla celá řady 843 i s přípojnými vozy 043 a řídicími vozy 943 odstavena z provozu, neboť se vyskytly problémy na dvojkolích, což bylo vyřešeno o rok později jejich nahrazením novými s vyšší pevností.
V současnosti je většina vozů 843 dislokována v Liberci a Olomouci, další čtyři vozy se nacházejí v Plzni. Zajišťují spoje nejen v kategorii osobních vlaků, ale díky vysokému trakčnímu výkonu a dobré adhezi i spěšné vlaky a rychlíky.
Začátkem roku 2012 se dvakrát stalo, že motorový osobní vlak (souprava motorového vozu řady 843 a řídícího vozu řady Bftn791) na strmé kořenovské dráze se vymkl kontrole a projel několik zastávek bez zastavení. Dne 4. ledna 2012 kolem 9:15 h projel bez zastavení 3 zastávky (pozdější článek iDnes uváděl již jen 2 zastávky) a zastavil až u desenských skláren. Ve čtvrtek 16. února 2012 projel se sedmi cestujícími bez zastavení 4 zastávky. Obě události se obešly bez zranění a hmotné škody, t. j. nešlo o nehody, ale jen o ohrožení. V prvním případě Drážní inspekce předběžně zjistila, že vlak byl bez závady a k události došlo pravděpodobně chybným postupem strojvedoucího. Ten, navzdory poučení, použil elektrodynamickou brzdu místo vzduchové za meteorologických podmínek, při kterých hrozí namrzání brzdových kotoučů. Při pokusu o úplné zastavení použitím rychlobrzdy pak byla elektrodynamická brzda vyřazena z činnosti, což je normální funkce brzdového systému, zamezující překročení meze adheze. Podle záznamu dosáhl vlak rychlosti 87 km/h. Podobnou příčinu předpokládá mluvčí DI předběžně i pro druhou událost.[2][3][4]
Motorový vůz 843
Motorový vůz
Označení řady
843
Výrobce
Moravskoslezská vagónka
Rok výroby
1995–1997
Vyrobeno kusů
31
V pravidelném provozu
ano
Míst k sezení/stání
55/60
Délka přes nárazníky
25 200 mm
Max. rychlost
110 km/h
Hmotnost
56 t
Uspořádání pojezdu
Bo’ Bo’
Rozchod kolejí
1 435 mm
Motor
dieselový LIAZ M 1.2 C ML 640 D
Výkon
2 × 300 kW
Přenos výkonu
elektrický AC/DC
Přezdívky
rakev, apollo, rohlík